Ἡγεομαι

Ἡγεομαι is een versterking van αγω, ‚voeren’, ‚leiden’, in de betrokken vorm ‚meevoeren’. Ἡγεομαι, ook een betrokken vorm, betekent dan ‚voor iemand de weg zoeken’, ‚leiden’.

Het woord is etymologisch verwant met het Nederlandse ‚zoeken’.

De betekenis ‚leiden’ heeft zich ook ontwikkeld tot ‚tot een conclusie leiden’, en vandaar heeft zich een gebruik ontwikkeld met een dubbel lijdend voorwerp. Met een dubbel lijdend voorwerp betekent het ‚achten’, ‚beschouwen als’

Handelingen 26:2
Ik heb mijzelf gelukkig geacht, koning Agrippa, dat ik mij heden voor u zal mogen verantwoorden over alle punten, waarop ik door de Joden wordt beschuldigd,
2 Korinthiërs 9:12
Ik achtte het dus noodzakelijk de broeders op te wekken, van tevoren tot u te gaan en uw vroeger toegezegde milde gave vooraf in gereedheid te brengen zodat zij klaar ligt als een milde gave en niet als een afgeperste gift.
Filippenzen 2:3m
doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf;
Filippenzen 2:6
Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht,
Filippenzen 2:25
Maar ik achtte het noodzakelijk, Epafroditus tot u te zenden, mijn broeder en medearbeider en medestrijder, die uw afgevaardigde was om mij te helpen in hetgeen ik nodig had.
Filippenzen 3:7-8
Maar alles wat mij winst was, heb ik om Christus' wil schade geacht. Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen,
1 Thessalonicenzen 5:13a
en hen zeer hoog te schatten in liefde, om hun werk.
2 Thessalonicenzen 3:15
houdt hem echter niet voor een vijand, maar wijst hem terecht als een broeder.
1 Timotheüs 1:12
Ik breng dank aan Hem, die mij kracht gegeven heeft, Christus Jezus, onze Here, dat Hij mij getrouw geacht heeft, daar Hij mij in de bediening gesteld heeft,
1 Timotheüs 6:1
Allen, die onder een slavenjuk zijn, moeten hun meesters alle eer waardig achten, opdat de naam Gods en de leer geen smaad lijden.
Hebreeën 10:29
Hoeveel zwaarder straf, meent gij, zal hij verdienen, die de Zoon van God met voeten heeft getreden, het bloed des verbonds, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht en de Geest der genade gesmaad heeft?
Hebreeën 11:11
Door het geloof heeft ook Sara kracht ontvangen om moeder te worden, en dat ondanks haar hoge leeftijd, daar zij Hem, die het beloofd had, betrouwbaar achtte.
Hebreeën 11:26
en hij heeft de smaad van Christus groter rijkdom geacht dan de schatten van Egypte, want hij hield de blik gericht op de vergelding.
Jakobus 1:2
Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt,
2 Petrus 1:13
Ik acht het mijn plicht, zolang ik in deze tent ben, u door herinnering wakker te houden,
2 Petrus 2:13z
Zij achten het een genot op klaarlichte dag te zwelgen; schandvlekken en smetten zijn zij, die in hun bedriegerijen zwelgen, als zij met u feesten;
2 Petrus 3:9
De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.
(Letterlijk: ‚al zijn er die het als talmen beschouwen’. Dit staat in parallellie met het volgende vers.)
2 Petrus 3:15
en houdt de lankmoedigheid van onze Here voor zaligheid, zoals ook onze geliefde broeder Paulus naar de hem gegeven wijsheid u geschreven heeft,