Voorkennis van andere geesten

Ik ben niet de enige die denkt, voelt, wil — er zijn anderen zoals ik in de wereld. Ook dit valt niet te bewijzen: misschien ben ik wel omgeven door louter robots. Daarom is ook deze kennis a priori.

((Duidelijk maken: het gaat hier om andere geesten in de wereld die ik ook bewoon — niet op geesten elders in de transcendentieboom. Ook: verwarrenderwijze het henonoëtisme soms ten onrechte ook solipsisme genoemd. Het is waar dat het ware solipsisme het bestaan van andere geesten op het eigen niveau ontkent, maar dat is omdat het het bestaan van wat dan ook naast zichzelf ontkent.))

Hier vallen deelonderwerpen die overeenkomen met eerdere: toen voor mijzelf, nu voor de ander.

De geest van de ander
Dromen, rede, enz.
Qualia van de ander
Het toekennen van qualia speelt een belangrijke rol in de ethiek, omdat lijden qualia vergt, en doen lijden ethisch verkeerd is. Een robot vernielen kan erg zijn als waardevernietiging, maar een mens mutileren is erger. Doden is al erg, maar doodmartelen is erger.
De betekenis van (de uitingen van) de ander
En impliciet het feit dat diens gedachten betekenis hebben. Slechts als we die betekenis delen (intersubjectiviteit) is communicatie mogelijk.
Ethiek van de ander: verantwoordelijkheid
Als een kind een steen door de ruit gooit, probeer je dan het kind of die steen te pakken te krijgen? Verantwoordelijkheid vergt „agency”.

Zoals steeds hebben we ook hier weer een uiterst feilbare psychologische ondersteuning van onze kennis a priori. Wij kennen qualia toe aan anderen uit een besef van gelijkheid, en als ik een machine bouw die er maar levend en menselijk (of dierlijk) genoeg uitziet hebben we al gauw de neiging daar ook qualia aan toe te kennen, maar die neiging heeft enkel een psychologische, en geen redelijke grond, net als bijvoorbeeld angst voor een opgezette beer. ((Dit moet naar zielkunde.))

Op gelijke wijze hebben mensen talloze immanente goden en geesten menen te herkennen in deze wereld. ((Dit duidelijk onderscheiden van de transcendente geest, die niet (tenzij door een wilsakt van die geest) in deze wereld te vinden is.))