Is een geschapen Jezus redelijk?

Tegenwerping (Jezus geschapen):
Het is redelijk, aan te nemen dat Jezus een schepsel is, een ander wezen dan de Vader.
Antwoord:
Dat betekent dat God een ander heeft laten lijden, en dus niet goed is — en dat is als wereldbeeld onaanvaardbaar. Sterker nog, God zou een volmaakt en wezen geschapen hebben, met het expliciete doel dit wezen onschuldig te laten lijden — hoewel Hij in staat was dat lijden zelf te dragen. Wat zegt dat over het karakter van God? Welke ouder laat zijn kind lijden in plaats van dat lijden zelf te dragen?
Daarnaast is de gehele schepping niet genoeg als betaling (Mattheüs 16:26), laat staat één schepsel, hoe verheven ook. Tenslotte gaat het tegen de leer van het door hen aanvaarde Nieuwe Testament in.
((Te doen.))
Als Jezus geschapen is, en de Vader „op voorhand” wist dat Jezus' volmaakt Gods wil zou doen, dan zijn er twee mogelijkheden:
Jezus heeft een vrije wil
Dan had God die scheppingsakt kunnen herhalen om mensen te scheppen, en zo een zondeloze wereld kunnen scheppen. Maar dan is de feitelijke wereld inferieur, verre van de best mogelijke wereld, en God dus een onvolmaakt schepper.
Handelingsvrijheid lijkt in tegenspraak met Johannes 5:19 en Johannes 5:30 (zie ook Johannes 8:28).
Jezus heeft geen vrije wil
Dan zou Jezus' offer geen morele waarde hebben. Bovendien zou God des te verwerpelijker zijn, omdat Jezus niet eens in staat was te weigeren al dat lijden op zich te nemen. (En Mattheüs 26:39, Lukas 22:42 zouden moeilijk verklaarbaar zijn.)

Zoals Wm.Paul Young het zegt: „God the Father was willing to beat the hell out of his Son in order to be right with other people”. In dat beeld redt Jezus ons van de Vader — niet precies een aantrekkelijk beeld van de Drieéénheid.