Koranische religiesꜛ
Verschillende religies baseren zich, of zijn ontstaan vanuit een religie die zich baseerde, op de Koranꜛ, onder vele andere de Sunnaꜛ, de Shiaꜛ, de Aleviꜛꜛ, deWahabiꜛꜛ en het Mahdiïsmeꜛ‥ Veel hiervan erkennen allerlei andere, zoals de Alevieten niet als Islamitisch; Bahaï en Sikh zien zich ook zelf als „voorbij de Islam”.
De Korantekst op zich lijkt enkel Christelijke ketterijenꜛ te weerleggen, niet het orthodoxe Christelijke geloof. De Koran claimt dan ook dat Moslims de Christelijke God hebben (Soera 29:46: Onze God en uw God zijn één).
- De gedachte dat enkel de Vader de dood van Jezus kon toelaten (Johannes 19:11, Soera 5:17) wordt geëchood in Soera 4:156-157: „Zij ontkenden de waarheid, en uitten een monsterlijke leugen tegen Maria; zij verklaarden: ‚Wij hebben Jezus, de Zoon van Maria, de Apostel van God, ter dood gebracht.’. Niet zij doodden Hem, noch bewerkstelligden zij Zijn kruisdood, maar zo scheen het hun toe.” Soera 19:33 in context gelezen laat (net als Soera 19:15 en Soera 3:55) zien dat Jezus zijn spoedige dood aankondigt. Slechts de latere Islam heeft de gedachte ontwikkeld dat Jezus nooit gestorven zou zijn (en na Zijn wederkomst dan alsnog moet sterven en opstaan om de doods- en opstandingspassages waar te maken). Sommige vertalers vertalen „mutawaffika” in Soera 3:55 anders dan elders (bij voorbeeld in Soera 2:240), hoewel het duidelijk „maak dat Gij sterft” betekent. Grote Islamitische theologen als al-Tabariꜛ, al-Raziꜛ, al-Qurtubiꜛ, al-Bajdawiꜛ, en Sajjid Qutbꜛ geloofden in de kruisdoodꜛ van Jezus. In Soera 5:117 kijkt Jezus terug op Zijn sterven — maar ook hier zien we dat „tawaffajtani”, dat elders altijd „Gij deed mij sterven” betekent, door sommigen in dit vers opeens anders vertaald wordt.
- Ook de leer dat God Hem opgenomen heeft, en dat Hij terug zal komen is voluit orthodox.
- De Koran is orthodox waar zij theogonieꜛ ontkent: dat God kinderen zou verwekken (Soera 2:116, Soera 6:100, Soera 9:35, Soera 112:3), en dat Jezus een lijfelijke zoon van Hem zou zijn (Soera 72:3). Het vierde Lateraans concilie (A.D. 1215) stelt: „illa res [sc. natura divina] non est generans neque genita” — nagenoeg woordelijk gelijk aan het „lam yalid wa lam yulad” van Soera 112:3.
- Ook is de Koran orthodox waar zij Tritheïsmeꜛ afwijst (Soera 4:171-172), of Adoptianismeꜛ en Arianismeꜛ (Soera 9:30-31), of Mariavereringꜛ (Soera 5:116).
- Tenslotte is de Koran orthodox waar zij ontkent dat God genoten heeft (Jesaja 37:16, Jesaja 37:20, Jesaja 44:24, Jesaja 45:18z, Soera 17:111)
- Soera 19:18-20 bevestigt de maagdelijke geboorteꜛ (Lukas 1:26-31); Soera 19:19 Jezus' zondeloosheidꜛ; en Soera 19:30 noemt Hem een Dienstknecht (Filippenzen 2:7) en een Profeet (Handelingen 7:37). Soera 19:21 noemt Hem een teken (Lukas 2:34), en Soera 19:34 de waarheid (Johannes 14:6). Wel onjuist is dat Hij een boek zou ontvangen (Soera 19:30), hoewel Hij elders wel weer Zelf het Woord genoemd wordt. Dat ontkend wordt dat Hij een zoon van God is (Soera 19:35, Soera 19:88-92) is, gezien de vleselijke betekenis van „zoon” in de Koran, terecht.
((Te doen.))
De Qur'anꜛ bevat ook vreemde zaken over Alexander de Groteꜛ, die veeleer een aartsengel dan een mens zou zijn geweest.