In de grond zijn alle levensovertuigingen hetzelfdeꜛ.
Antwoord:
Dat klinkt als „Alle klassieke muziek is hetzelfde”, „Alle schilderijen zijn hetzelfde”, of „Alle negers lijken op elkaar”, en getuigt vooral van onkunde. Ik hoop dat dit boekje enigszins helpt de zeer wezenlijke verschillen tussen verschillende wereldbeelden te tonen, en de implicaties van die verschillen.
Geloof fnuikt oorspronkelijkheidꜛ, en is dus slecht.
Antwoord:
Vaak is dat waar, vooral als een bepaalde wereldorde als door God bedoeld wordt voorgesteld. Daardoor doofde de Gouden Tijd van de Islam toen de Mu'tazilahꜛ ketters verklaard werden. Daardoor bloeiden wetenschap noch kunst in de Middeleeuwen, ondanks groots werk op beide terreinen, en gaf de Renaissance een explosie van beide. Dat was echter een (door de kerk overgenomen) heidens relict in de Middeleeuwen, want het Christendom leert nu juist dat de huidige wereldorde niet naar Gods wil is.
Als God bestaat, waarom neemt het aantal gelovigen dan af?
Antwoord:
Het aantal gelovigen neemt niet af, maar op veel plaatsen is er wel een ontkersteningꜛ, een afname van het aantal Christenen. Één van de redenen is dat de verpakking van de tijdloze Christelijke boodschap vaak verouderd is. In een wereld waarin mensen schuld niet meer herkennen maar slechts ‚depressie’ꜛ ervaren lijkt een boodschap van verlossing niet relevant. Wat men zoekt is contact met het hogere, en Jezus is daarvoor precies de weg — het evangelieaanbod is dus relevanter dan ooit. Maar de boodschap moet mensen bereiken waar ze zijn, en mist zijn doel als ze gericht is op de plaats waar de grootouders van die mensen stonden. God is Vader en Rechter, maar wijzen op de Rechter helpt niet als mensen een Vader zoeken. We moeten wijzen op de Vader, en dan opvoeden totdat de mensen de Genezer gaan zoeken. En over enige tijd, of in een andere cultuur, moeten we wellicht weer een andere verpakking aan het Evangelie geven.
Overigens neemt wereldwijd het aantal Christenen sneller toe dan de wereldbevolking, en als we charismatisch Christendomꜛ als een aparte godsdienst zien is dat de snelst groeiende ter wereld.
Religie verdomtꜛ — het kritiekloos aannemen van antwoorden staat haaks op kritisch onderzoek.
Antwoord:
Dat tweede is volkomen waar, en sommige godsdiensten zullen dat effect zeker hebben. Daartegenover staat de Christelijke wereld waarin wetenschap tot ongekende hoogten is opgebloeid. Het Een Christen heeft de plicht na te denken, alle dingen te onderzoeken en het goede te behouden, en rekenschap te kunnen geven van zijn geloof. God liet Adam al aan taxonomie en naamgeving doen, en Daniël voorspelt het vele onderzoek en de kennistoename in de Joods-Christelijke wereld.
Maar de religieuze verklaring verdringt onderzoekꜛ — als de kerk ziekte verklaart als straf van God weerhoudt dat mensen te zoeken naar de werkelijke oorzaken; als engelen geacht worden de planeten te bewegen staat dat een ontdekking van de bewegingswetten in de weg.
Antwoord:
Als de kerk dat doet overstijgt ze meestal haar mandaat, maar zelfs indien niet: „atraf van God” is een reden, niet een oorzaak. Verreweg het meeste werk in taalontsluitingꜛ wordt gedaan door Bijbelvertalersꜛ, los van de reden gegeven in het verhaal van de torenbouwꜛ van Babelꜛ. De bewegingswetten zijn ontdekt door een van de grootste natuurkundigen aller tijden, de diepreligieuze Isaac Newtonꜛ.
((Te doen: God of the gaps. „Wij snappen het niet” wijst niet naar God: hoe kan ons onbegrip naar God wijzen? Het is ons begrip dat soms naar God kan verwijzen.
Wij snappen het, en de majesteit van de verklaring wijst naar God.
Wij snappen dat het niet binnen het model verklaard kan worden, en de redelijke uitbreiding van het model is God toe te voegen.