Liefde en genade

Is het mogelijk dat mijn schuld aan God betaald wordt? Door wie?

Door mijzelf
Dit is onmogelijk, want de schuld is oneindig, en alles wat ik heb of ben is eindig, en schiet dus te kort.
Door een medemens
Hier doet zich zelfs een dubbele onmogelijkheid voor: niet alleen is die medemens even eindig als ik, en schiet dus evenzeer te kort, maar daarnaast heeft hij zijn eigen oneindige schuld al te betalen.
Door een oneindig, schuldloos wezen
Dat wezen zou kunnen betalen, als het zich onder onze wet zou stellen (en dus mens zou worden).
Tegenwerping (Schuldeiser onrechtvaardig jegens delger):
Zo'n wezen zou ons helpen, maar God zou tegenover dat wezen zowel onrechtvaardig als onbarmhartig en liefdeloos zijn: iemand die niets misdaan had laten opdraaien voor onze problemen.
Antwoord:
Dit wordt elders weerlegd.

Misschien helpt een eenvoudig voorbeeld. Stel dat ik iemands ruit breek, en die persoon wil in alle opzichten goed reageren, dus oprecht, rechtvaardig en genadig. Wat kan hij doen? Doen alsof er geen schade is geleden? Maar dat is liegen, onoprecht. De schade is daar, en iemand moet er voor opdraaien, hetzij ik, hetzij hij, hetzij nog iemand anders. Laten we alle drie de mogelijkheden eens bekijken.

Comment
Another subject that may fit in here is original sin: as Adam and Eve contained evil in them, all their children inherited it, and because of that are unable to live up to a perfect law (or: because they sold themselves to the devil, we all are his property). This proves that if Jesus is sinless, He must be from a different genealogical line than the remainder of humanity — and that result will come useful later when we discuss the nature of Jesus.