Jezus' kruisdood is bedoeld voor allen

Niet iedereen zal deze redding aannemen, maar dat betekent niet dat Jezus niet voor de zonden van iedereen gestorven is. Het verschil wordt mooi duidelijk gemaakt in de volgende verzen:

Romeinen 5:18-19
Derhalve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden.
2 Korinthiërs 5:18-19
En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.
(Vergelijk Romeinen 11:15.)
1 Timotheüs 4:10
Ja, hierom getroosten wij ons moeite en grote inspanning, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die een Heiland is voor alle mensen, inzonderheid voor de gelovigen.
1 Johannes 2:2
en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld.

Jezus is dus slechts Heiland in engere zin voor de gelovigen (die zich beroepen op Jezus' vervangend lijden), maar in ruimere zin voor alle mensen (voor wie Hij geleden heeft). Dat laatste leert de Bijbel duidelijk:

Jesaja 53:6z
maar de Here heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen.
Johannes 1:29
De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.
(Vergelijk Johannes 4:42.)
Johannes 3:17
Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.
2 Korinthiërs 5:14-15
Want de liefde van Christus dringt ons, daar wij tot het inzicht gekomen zijn, dat een voor allen gestorven is. Dus zijn zij allen gestorven. En voor allen is Hij gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt.
1 Timotheüs 2:6
die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.
Titus 2:11
Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen,
Hebreeën 2:9
maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond.
1 Johannes 4:14
En wij hebben aanschouwd en getuigen, dat de Vader de Zoon gezonden heeft als Heiland der wereld.

Het feit dat Jezus gestorven is voor de zonden van allen betekent niet dat allen behouden zullen worden! Jezus heeft door zijn kruisdood „rechtvaardiging ten leven” voor iedereen geschapen (Romeinen 5:18), en allen worden dan ook tot het heil genodigd. Wij moeten die uitnodiging echter wel aannemen: mensen voor wier zonden Jezus gestorven is kunnen nog steeds verloren gaan!

Romeinen 14:15z
Breng niet door uw eten hem ten verderve, voor wie Christus gestorven is.
1 Korinthiërs 8:11
Dan gaat er immers iemand, die zwak is, ten gevolge van uw kennis verloren, een broeder, om wiens wil Christus gestorven is.
2 Petrus 2:1
Toch zijn er ook valse profeten onder het volk geweest, zoals ook onder u valse leraars zullen komen, die verderfelijke ketterijen zullen doen binnensluipen, zelfs de Heerser, die hen gekocht heeft, verloochenende en een schielijk verderf over zichzelf brengend.

Dus, hoewel wij allen al vrijgekocht zijn, hangt onze individuele redding ervan af of wij Gods oproep tot bekering volgen:

Jesaja 44:22
Ik vaag uw overtredingen weg als een nevel en uw zonden als een wolk; keer weder tot Mij, want Ik heb u verlost.