Door wie zou het lijk van Jezus gestolen zijn?

De context is hier van belang. Het gaat om een onrein lijk (Numeri 19:11), en nog wel een vervloekt lijk (Deuteronomium 21:23) dat dan tijdens de Sabbath (voordat de wacht geïnstalleerd was), tijdens de heilige week, geschonden zou zijn — het toppunt van Godslasterlijke misdadigheid. En behalve geschonden zou het ook nog eens, de wijde omtrek onrein makend, vervoerd zijn naar een andere locatie. Dat zou geen Jood gedaan hebben, en de Romeinen konden het lichaam legaal wegnemen.)

Verder zal de garde, die verantwoordelijk was voor de bewaking van het lichaam, zeker vóór de verzegeling van het graf gekeken hebben of het lijk er wel lag.

Het was de drukste tijd van het jaar — de stad berstte van de bezoekers, en velen van hen zullen de stank en de hitte ontvloden zijn voor een Sabbathswandelingetje — en wat is dan redelijker dan langs de graven van familieleden te gaan?

Tegenwerping (Lijkroof door vrienden):
Vrienden van Jezus hebben Zijn lijk weggenomen.
Antwoord:
Zouden die al dat werk van Nicodemus en Jozef weer ongedaan hebben gemaakt, Hem met veel moeite uit die windselen gewerkt hebben, en Hem zo, naakt en eerloos, door de drukke omgeving vervoerd hebben? Zouden volgelingen van Jezus zoiets schennends met Hem gedaan hebben?
En waarom? Na de sabbat hadden ze hem kunnen herbegraven, dus het moet wel om heimelijke redenen gaan (anders zou het later ook wel bekend zijn geworden).
Het moet ofwel voorbereid, ofwel onvoorbereid zijn. Voorbereid impliceert dat Jezus ofwel een door hen misbruikte zot was die meende uit de dood op te zullen staan (maar hoe zijn zijn eerdere wonderen dan te verklaren?), ofwel deel van de samenzwering uitmaakte, en bereid was daarvoor te sterven. Er was geen verwachting van een opstanding vóór de eindtijd, en al helemaal niet van een aan het kruis vervloekte messias, dus was wilden ze bereiken met die samenzwering? Ze konden niet verwachten dat iemand hun nieuwe leer zou geloven. Onvoorbereid betekent dat ze alles in grote haast hebben moeten verzinnen en regelen — gedurende een sabbat waarop ze nog geen kar konden huren om het lichaam mee te vervoeren — dat ze snel een manier de garde te misleiden moeten hebben ontwikkeld, en zo voort — en dat alles terwijl ze nog in shock waren door de gebeurtenissen.
Tegenwerping (Lijkroof door vijanden):
Vijanden van Jezus hebben Zijn lijk weggenomen. Die vijanden waren tenslotte geen monolithische groep. De Sadduceese tempelkliek wilden weliswaar koste wat het kost voorkomen dat een opstandingsgerucht de ronde zou doen — ze geloofden immers niet in een opstanding, en dat was ook hun grote bezwaar tegen de nieuwe leer (Handelingen 4:1-2).
De Farizeeën daarentegen geloofden daar wel in, en meenden wellicht gebaat te zijn bij een opstandingsgerucht. (Later heeft Paulus ook handig gebruik gemaakt van dit verschil in opvatting: Handelingen 23:6-9.)
Derhalve vond de Lijkroof door Farizeeën plaats, en die hadden er ook later (zoals met Pinksteren) geen enkel belang bij dit feit wereldkundig te maken, en hebben hun geheim mee in hun graf genomen.
Antwoord:
((Nog te doen.)) Zouden die Farizeeën dan ook voor de Jezusverschijningen na de „opstanding” gezorgd hebben? En zouden uitgerekend de Farizeeën, met hun extreme aandacht voor wetsregels, zich zozeer verontreinigd hebben tijdens het feest der ongezuurde broden?
Tegenwerping (Lijkroof door grafrovers):
Jezus lag in een luxegraf (Jesaja 53:9), en rovers konden niet zien dat hij niet de daar gewone dure sieraden om had. En dus schonden ze het graf en stalen het lijk.
Antwoord:
Dat zijn dan rovers die werkelijk zo onbekend zijn met de gebeurtenissen als Jezus na diens opstanding voorgaf te zijn (Lukas 24:18). Ze zien een lijk in grote haast in een graf geschoven worden, zonder de rituelen die bij een belangrijke begrafenis horen, maar nemen toch aan dat het hier om een rijke ging, en breken binnen een paar uur dat graf open, zonder angst dat een rouwende langs zou komen (vergelijk Johannes 11:31). Waarom wachtten ze niet op zijn minst totdat de Shivaweek over zou zijn? Hadden ze zo'n haast dat ze niet wachtten tot na de Sabbath eventuele andere giften toegevoegd zouden worden? Waren ze bang dat andere roversbenden hun voor zouden zijn? Als grafroof daar zo frequent was zouden de rijke families wel een permanente wacht geregeld hebben.
En op de één of andere wijze zagen ze kans het lichaam uit de windselen te peuteren, en namen vervolgens het naakte lijk mee, en lieten de windselen met de dure specerijen liggen? En dat alles op de drukste sabbat van het jaar, als het halve Jodendom in de stad logeert, en die wegens de hitte en de stank ontvlucht? Als ze toch bereid waren met dat lijk te paraderen, waarom dan eerst de tijd genomen het helemaal uit de windselen te pellen?
Rovers zijn op winst uit — en dat lijk, of zelfs maar hun verhaal, hadden ze me grote winst (en vergeving voor hun misdaad) kunnen verkopen aan de Joden. Dat is niet gebeurd.
Het was Pesach. Lijkroof is altijd al hachelijk, en zo vlak bij Jerusalem al helemaal, maar op Pesach is het gekkenwerk, met al die drommen mensen. En daartegenover zijn beurzensnijderij, juwelendiefstal van het lichaam, diefstal van bagage, en noem maar op, gemakkelijker dan ooit. Al zouden ze de rest van het jaar lijkrovers zijn, dan zullen ze zich gedurende het feest toch wel aan de omstandigheden aangepast hebben.
Tegenwerping (Lijkroof door garde):
Waarschijnlijk werd de lijkroof door wachters uitgevoerd. We weten dat ze onbetrouwbaar (want omkoopbaar) waren, en dat ze flink verdienden aan het verdwijnen van het lijk. Wat is redelijker dan dat ze, om dat geld in de wacht te slepen, zelf het lijk verdonkeremaand hebben?
Antwoord:
((Te doen.)) Ze wisten niet dat ze geld zouden krijgen; volgens de regels zouden ze de doodstraf, of naakt­branding, verdienen met hun verhaal.

((Te doen.))

Lijk illegaal weggenomen door Pilatus, om dezelfde redenen als bij de legale variant. Pilatus zou dit geheim hebben gehouden om geen last voor de Romeinen te creëren. De straf op het verbreken van het zegel kon hij ontlopen doordat het zijn eigen zegel was. De straf op grafschennis zou hem wel boven het hoofd blijven hangen, net als de straf op het niet melden van een zo belangrijke handeling. Iedereen die weet had van zijn handelen (en hij zou het niet zonder hulp in persoon hebben gedaan) heeft daarmee een machtsmiddel over hem. De wacht zou het ook weten — en die helpers zouden ook verleid zijn het verhaal en wellicht het lichaam aan de Joden te verkopen. In de krioelende stad zou zijn daad zeer waarschijnlijk opgemerkt worden, en tot een opstand kunnen leiden.