Wanneer zou Jezus' lichaam gestolen zijn?
Wanneer had die grafschennis plaats moeten vinden? Voordat of nadat de Joden het graf beveiligd hadden? Zie hiervoor de deelpagina's. (De derde optie is: nadat de wacht gevlucht was, maar dan is de grote vraag natuurlijk: waarom vluchtte die wacht dan? En hoe kon die gevluchte wacht dan weten en aan de Joden rapporteren dat het lijk weg was?)
De chronologie van de Paasochtend is belangrijk. De verschillende auteurs hebben verschillende bronnen geraadpleegd.
Van Johannes leren we dat Maria van Magdala (1) naar het graf komt, (2) weggaat om Petrus en Johannes te roepen, (3) met hen terugkomt, (4) de engelen ziet, (5) Jezus ziet, en (6) de discipelen op de hoogte brengt. De andere auteurs noemen meer vrouwen, en melden (2) en (3) niet.
(Lukas 24:12 is apocrief.)
Marcus
Mattheüs had wellicht een bron bij de Romeinse wacht: hij weet verschillende dingen van hen. Volgens mij is Mattheüs 28:2-3 een flashback (ingeleid door και, zoals Lukas 2:8) — de soldaten waren al gevlucht toen die vrouwen kwamen.
(Is het aannemelijk dat die vrouwen in één keer kwamen? Als ze allen op hun vaste verblijfplaats geslapen hebben — en waar anders hadden ze een plek kunnen vinden in die overvolle stad? — is het waarschijnlijker dat ze van verschillende kanten in groepjes naar het graf getrokken zijn.)
Te checken met „The Easter enigma” — waar ik momenteel geen toegang toe heb.
- Tegenwerping (Lichaam gestolen in de sabbatsnachtꜛ):
- Misschien is het lijk tijdens de sabbatsnachtꜛ, op wat wij de nacht van vrijdag op zaterdag zouden noemen, gestolen.
- Antwoord:
- Jeruzalem en omgeving waren één kolkende massa feestgangers, die allemaal hun Sabbatswandelingetjes maakten. Dat is niet precies het moment om ongemerkt met een bloederig mismaakt lijk te gaan sjouwen. Zich voordoen als een reguliere rouwstoet was ook niet mogelijk op sabbat — zelfs het sjorren aan die steen was al verboden, zou enorm in de gaten gelopen en tot enorme een rel wegens sabbatsschendingꜛ geleid hebben in die stad vol pelgrims. Denk je eens in zoiets te doen in Mekkaꜛ tijdens de Hajjꜛ.
- Tegenwerping (Lichaam gestolen op de sabbatsdagꜛ):
- Misschien is het lijk op de Sabbat overdag gestolen.
- Antwoord:
- ((Te doen.))
- Tegenwerping (Lichaam gestolen in de tweede nachtꜛ):
- Misschien is het lijk pas na de Sabbat, op wat wij de nacht van zaterdag op zondag zouden noemen, gestolen.
- Antwoord:
- Toen Urkꜛ nog een eiland was kon men iedere week op middernacht na de zondag een groot kabaal horen — alle motoren der vissersschepen die aansloegen. Zo wettisch waren de Christenen daar — en Joden, die volgens de Wet leven, zijn nog veel wettischer. Het moment dat de Sabbat voorbij was zal er een drukte van belang geweest zijn van handelaren die hun kraampjes weer opbouwen, mensen die een wandelingetje maken dat langer is dan de sabbatsreisꜛ, mensen die nog even de (verontreinigende) graven van hun nabestaanden, of van vereerde geschiedkundige figuren, willen bezoeken (de doden begraven was een gebod, en dat kon weliswaar gedaan worden door simpelweg een kiezeltje op of tegen het graf te leggen, maar het moest wel gedaan worden voordat ze weer terugkeerden).