Jezus' geboorte

((Te doen.))

De parthenogenese, de maagdelijke geboorte van Jezus, is waarschijnlijk niet historisch staafbaar — het geloof hierin volgt voor wie eenmaal de waarheid van Zijn dood en opstanding heeft ingezien, en heeft leren begrijpen Wie Hij is. Wel hebben we twee overduidelijk onafhankelijke bronnen (Mattheüs en Lukas) voor Zijn geboorteverhaal die elkaar niet tegenspreken, dus waar ze overlappen versterken hun getuigenissen elkaar, maar beide zouden eenvoudig het slachtoffer kunnen zijn van een afspraak tussen Jozef en Maria. Wel staan ze voor de Joodse Wet als „twee of drie getuigen” garant voor de legale waarheid van de maagdelijke geboorte.

De maagdelijke geboorte was nodig omdat Jezus slechts redder kon zijn als Hij wel voluit mens was, maar niet in de hopeloze toestand van de nakomelingen van Adam verkeerde.

Psalmen 51:7
Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.
Tegenwerping (Goddelijke verwekking normaal):
Zogenaamde goddelijke verwekkingen zijn een bekend thema in allerlei godsdiensten. De evangelisten hebben dat gewoon overgenomen om Jezus meer status te geven.
Antwoord:
((Te doen: Dat was theogonie, voortplanting door geslachtsverkeer tussen goden en mensen, dus geen maagdelijke geboorte. Voor Joden zou een dergelijk verhaal de zaak juist ongeloofwaardiger maken. De beknopte en zakelijke verteltrant van de evangelisten komt niet overeen met een dergelijk verondersteld doel.))
Zie ook hier.