Verondersteld onredelijk Christendom

Tegenwerping (Onredelijk Christendom):
Het Christelijk geloof is onredelijk: een leven na de dood, ontkenning van evolutie, gebedsverhoring, het zijn allemaal punten waar we ons verstand moeten uitschakelen en in blind geloof aannemen wat de kerk ons leert. De Bijbel leert dat duidelijk: Thomas wilde bewijzen voor zijn geloof, maar wordt terechtgewezen door Jezus: „Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven” (Johannes 20:29z).
Antwoord:
Hierop zijn verschillende antwoorden te geven, waarvan we er hier enkele heel kort aanstippen.
Deze tegenwerping beroept zich op de rede — welke rede, en waar komt die vandaan? Het argument getuigt van een blind geloof in de rede, want het bestaan daarvan kan slechts door de Christen worden aangetoond. De enige aanvaardbare kenbron bleek een soevereine geest. ((Dit moet sterker: transcendentisten en solipsisten kunnen zich op de soevereine geest beroepen.))
Overigens vereist geloof juist een zorgvuldig gebruik van de rede. ((Uitwerken.))
Wat er gebeurde met Thomas was iets geheel anders. Hij kende zijn vrienden door en door, en hier waren tien man om te getuigen dat zij Jezus gezien hadden. Al eerder hadden enkele hem goed bekende vrouwen hetzelfde gemeld. Verder wist hij uit eigen ervaring dat wonderen met betrekking tot Jezus verre van ongewoon waren, en dat Jezus zijn eigen opstanding had aangekondigd. Maar Thomas had zich al eerder in het hoofd gezet dat de zaak met Jezus op niets uit zou lopen: „Thomas dan, genaamd Didymus, zeide tot zijn medediscipelen: Laten wij ook gaan om met Hem te sterven” (Johannes 11:16), en weigerde daarom hun getuigenissen te aanvaarden.
Een historische gebeurtenis wordt gekend door getuigenissen (dat zit zelfs in het woord „historie”, verhaal). Als ik wil weten of Willem de Zwijger neergeschoten is, zal ik me moeten baseren op historische verslagen, eventueel ondersteund door archeologische gegevens. Precies dat was wat Thomas tot zijn beschikking had: getuigenissen van betrouwbare mensen, en een inspecteerbaar leeg graf. Jezus wijst op het onredelijke van zijn eisen (stel dat Jezus na de eerste verschijning naar de hemel zou zijn teruggekeerd, stel dat de wonden in Zijn handen, voeten en zijde wonderbaarlijk geheeld zouden zijn, ‥), en prijst hen gelukkig die een historische gebeurtenis op historische gronden zullen beoordelen.