Is de tekst van de Bijbel veranderd?

Sommige groeperingen, zoals Jehova's Getuigen en bepaalde Islamieten stellen dat de tekst van de Bijbel kwaadwillig is veranderd.

Zo stellen de Jehova's Getuigen dat in de oorspronkelijke handschriften van het Nieuwe Testament op vele plaatsen de Hebreeuwse Godsnaam voorkwam waar nu κυριος — Here — staat, en wel precies daar waar deze titel op de Vader (en niet op Jezus) wordt toegepast. Wel dus in 1 Korinthiërs 7:17, maar niet in Filippenzen 2:11 (ondanks de omschrijving als „naam boven alle naam” in vers 9).

De Islamieten zijn in het algemeen minder expliciet in het aanwijzen van de corrupties. De bewering dat in Johannes 14-16 de term „parakletos” (trooster — een titel van de Heilige Geest) eigenlijk „periklytos” (beroemd — een titel van Mohammed) zou moeten zijn, en Jezus hier dus de komst van Mohammed zou aankondigen berust niet op een beweerde corruptie, maar op de onjuiste gedachte dat het Grieks, evenals de Semitische talen Hebreeuws en Arabisch, oorspronkelijk geen klinkertekens zou schrijven.

In beide gevallen geldt dat de aantijging enige waarschijnlijkheid kon hebben in de tijd dat de oudst bekende handschriften van het Nieuwe Testament uit de vierde eeuw stamden, maar dat ze nu alle grond mist. Wij hebben handschriften uit de tweede eeuw, toen er van een georganiseerde kerk nog geen sprake was, en niemand de macht of het gezag had om door het uitgestrekte Romeinse Rijk alle oorspronkelijke teksten te onderdrukken. Die machteloosheid blijkt ook uit de enorme proliferatie van apocriefe evangeliën, openbaringen en handelingen die in die tijd ontstaan.

In het geval van de Islamieten is er nog een ander argument. De Koran gebiedt herhaalde malen het lezen van de Thora (Tawrat) en het Evangelie (Injil). Als de tekst toen al corrupt was zou die opdracht zeker niet zo gegeven zijn. Maar dat de tekst niet nadien veranderd is blijkt direct uit de oude handschriften, die honderden jaren ouder zijn dan de Koran.

Overigens claimen zowel Bijbel als Koran dat Gods Woord eeuwig en onveranderlijk is. Natuurlijk betekent dit niet dat ieder exemplaar perfect is, maar die claim is moeilijk te rijmen met een voorgoed verloren gaan van ditzelfde Woord van God in zijn oorspronkelijke vorm.