Is een almachtig God complexꜛ?
- Tegenwerping (Informatie-inhoud van de transcendentistische positie te hoogꜛ):
- „Alle complexiteit van onze werkelijkheid moet de transcendentist ook verklaren, dus zijn model is niet compacter dan dat van de naturalist. Integendeel, daarbovenop komt nog de informatie betreffende die zogenaamde god.”
- Antwoord:
- Dat berust op een denkfout: de grootte van de verklaring hangt niet enkel af van de hoeveelheid te verklaren materiaal. Wetenschappelijke vooruitgang bestaat nu juist in het vinden van steeds kortere verklaringen voor een steeds groeiende voorraad gegevens. Als de transcendentist de verklaring voor het bestaan van dromen kan herbruiken om het bestaan van de werkelijkheid te verklaren neemt de informatieïnhoud af zonder dat de massa verklaarde zaken is afgenomen. Een verklaring van deze bibliotheek die bestaan en doelen van de auteur in aanmerking neemt is waarschijnlijk korter dan één die dat niet doet — en datzelfde geldt voor onze werkelijkheid: zo vervangt de ene hypothese dat God ons leven als doel had een grote hoeveelheid informatie omtrent de precieze waarde van vele natuurconstanten. En dat is maar één voorbeeld.
De complexiteit van een geest moet niet verward worden met de complexiteit der ideeën van die geest. Een eenvoudig proces dat toeval kan genereren kan arbitrair complexe structuren voortbrengen. En een eenvoudige geest voorbij de limiet kan ook zonder dat een eindige wereld met een oneindige informatieinhoud scheppen.
- Tegenwerping (Complexe almachtꜛ):
- Dit argument zet de zaken op hun kop: verklaren betekent herleiden tot iets eenvoudigers. Welnu, er bestaat niets complexers dan een almachtig God, dus God kan nooit een verklaring zijn voor de wereld of iets daarin. Het is juist andersom: deze wereld vormt een verklaring voor ons concept van God.
- Antwoord:
- Rijkdom is iets anders dan complexiteit, zoals de chaostheorie ons leert. Zeer eenvoudige structuren kunnen oneindig rijk zijn, en voor almacht geldt dat zeker.
- De afbeelding van onze wil op de werkelijkheid is heel complex. De uitwerking van mijn wil een toets op het toetsenbord aan te slaam is meestal, niet altijd, het inderdaad aanslaan van die toets; de uitwerking van mijn wil een meter omhoog te zweven is meestal niets; de uitwerking van mijn wil me in vloeiend Turks uit te drukken is meestal enig gehakkel, dat duidelijk geen vloeiend Turks is, maar toch enige relatie met mijn intentie heeft.
- Voor een almachtig wezen daarentegen is de afbeelding van wil op uitwerking per definitie de identiteit: de uitwerking is gelijk aan het gewilde. En de identiteitsafbeelding is de afbeelding met informatie-inhoud nul.
- En het is verbijsterend hoeveel zaken een natuurlijke verklaring vinden in God. Metafysische, epistemische, natuurkundige, zielkundige vragen — alle kunnen ze met die ene Entiteit verklaard worden.
- De afbeelding van onze wil op de werkelijkheid is heel complex. De uitwerking van mijn wil een toets op het toetsenbord aan te slaam is meestal, niet altijd, het inderdaad aanslaan van die toets; de uitwerking van mijn wil een meter omhoog te zweven is meestal niets; de uitwerking van mijn wil me in vloeiend Turks uit te drukken is meestal enig gehakkel, dat duidelijk geen vloeiend Turks is, maar toch enige relatie met mijn intentie heeft.
((Te doen.))
Betrouwbare orde kan enkel ontstaan uit grotere orde, of, andersom gezegd: hogere entropie kan enkel ontstaan uit lagere entropie. Een schepper heeft als schepper dus een lagere entropie, een kleinere informatieinhoud dan de schepping. Natuurlijk kan die schepper daarnaast nog andere informatie bevatten die niet voor het scheppen gebruikt is.
Samenvoegen of harmoniëren met deze pagina.