Nam Jozef van Arimathea Jezus' lijk weg?
- Tegenwerping (Jozef van Arimathea verwijderde lijkꜛ):
- Misschien is het lichaam verwijderd door Jozef van Arimatheaꜛ. Die had het, omdat de sabbat begon, gauw even in zijn eigen graf gelegd, maar zodra zaterdagavond de sabbat voorbij was heeft hij bij Pilatus een machtiging gehaald, en met dat briefje, met hulp van de wacht, het graf geopend en het lijk naar een verdergelegen definitief graf gebracht. Hij mocht Jezus, maar om nou zijn eigen dure graf aan Hem op te offeren‥ De meeste Joden lagen min of meer anoniem op grote begraafplaatsen, en daar heeft hij ook voor Hem een plekje geregeld. Toen de wachters dit kwamen melden hebben de Joden het verhaal wat opgesmukt om de discipelen des te zwarter te maken, en de wachters geld gegeven om te zeggen dat het diefstal was geweest. Voor de wachters was dit verhaal niet gevaarlijk, want Pilatus wist van de werkelijke toedracht — hij had zelf de machtiging geschreven! Helaas stierf Jozef in de daaropvolgende maand (misschien als lid van het Sanhedrin gestenigd door de Joden die nu wisten dat hij Christen was), en zo is nooit bekend geworden waar het lijk begraven is.
- Antwoord:
- Om de opstandingsverhalen de kop in te drukken hadden de Joden Pilatus maar een verklaring hoeven te vragen dat hij Jozef van Arimatheaꜛ een machtiging had gegeven. En die machtiging zou terug te vinden zijn geweest in de archieven van Rome, en te zijner tijd zeker door de tegenstanders van de Christenen geproduceerd zijn.
- En waarom zou Jozef dat in de nacht hebben gedaan? Hij had kunnen wachten tot het licht was, en een veel respectvollere begrafenis hebben kunnen regelen.
- Waarom zou hij de windselen hebben verwijderd — windselen die hij met veel werk had aangebracht, en die doortrokken waren met dure specerijen die zijn vriend Nicodemusꜛ net betaald had? Dat verwijderen wijst op moedwillige ontering van Jezus — zou hij dat gedaan hebben?
- Verder blijven alle andere vragen open: die engelen, de verschijningen, de windselen onaangetast in het graf, ‥
- En waarom zou Jozef dat in de nacht hebben gedaan? Hij had kunnen wachten tot het licht was, en een veel respectvollere begrafenis hebben kunnen regelen.
- Tegenwerping (Tijdelijk begraven lijkꜛ):
- Jozef van Arimathea wilde slechts voorkomen dat de Joodse Wet overtreden werd. Zodra de sabbat voorbij was liet hij het lichaam weer uit het graf halen en in het massagraf voor misdadigers werpen.
- Antwoord:
- Dat houdt geen stand. Toen de lijken afgenomen waren was aan het gebod voldaan — en dat had Pilatus zelf al geregeld (weer een aanwijzing hoe afhankelijk hij was van de Joodse gunst). Verder zou voor zo'n eendagsbegrafenisꜛ nooit zoveel geld in de balseming gestoken zijn. Men geeft geen kapitalen uit aan mirreꜛ om het lijk de volgende dag in een misdadigersgraf te dumpen.
- Datzelfde feit pleit ook tegen het anonieme graf uit de vorige tegenwerping.
((Te doen.))
Jozef liet het lijk herbegraven door een derde die vervolgens verdween — maar dan zou hij dat naderhand gemeld hebben.
Volgens Joodse bronnen lag de gemeenschappelijke begraafplaats tussen de 50 en ruim 500 meter van Golgotha. Als het Jozef enkel om de plicht tot begraven te doen was geweest had hij Jezus gemakkelijker daar kunnen begraven.
Zeker als rijke zou Jozef dit nooit alleen gedaan hebben — een stoet slaven zou hem daarbij begeleid en geholpen hebben. Het openen van het graf vergde al een aantal sterke mannen. Één van hen zou later zeker gesproken hebben — die slaven zouden door de Joden in te lichten op zijn minst hun vrijheid verworven hebben.