Opstandingsclaims

De opstanding van Jezus is niet de enige herrijzenisclaim uit de oudheid — waren wellicht herrijzenisclaims algemeen?

Het antwoord hangt af van wat we onder een herrijzenis verstaan.

Lichamelijke opstandingen waren echter ongekend totaan Jezus. Pas een eeuw na Jezus' dood beginnen de eerste verhalen op te komen, en de duidelijkste parallel, het verhaal van de opstanding van Adonis, lijkt geschreven als bewust antwoord op de Christelijke claims.

Er lijken vier tegenwerpingen ten grondslag te liggen aan de beweringen dat opstandingsclaims gewoon waren voordat de opstanding van Jezus beschreven werd.

((Te doen.))

Tegenwerping (Legendarische opstanding):
Als zulke verhalen bekend zouden zijn geweest zou er snel legendevorming rond Jezus hebben kunnen optreden, omdat het stramien bekend was.
Antwoord:
Mogelijk maar niet waarschijnlijk in zo korte tijd. En dan zou het opstandingsverhaal ook niet zo'n indruk hebben gemaakt, en de jonge kerk niet zo explosief gegroeid zijn.
Tegenwerping (Opstandingsverhalen een genre):
Als er een genre van zulke verhalen zou hebben bestaan hadden de evangeliën daartoe kunnen behoren, en daarmee onhistorisch zijn.
Antwoord:
Het enige mogelijke genre zou de allegorische mythe zijn, maar dat strookt niet met de historiciteit van de evangeliën als geheel (noch met de historische wijze van beschrijven van Jezus' sterven en opstanding) — en wat zou Jezus dan moeten voorstellen? Allegorische mythen zien er volslagen anders uit — en bij een allegorische mythe behoort een uitleg.
Tegenwerping (Opstandingsverhaal ontleend):
Mogelijk hebben de Christenen gewoon een bestaand verhaal gekopieerd.
Antwoord:
Als zulke verhalen bestaan zouden hebben zou dat eventueel mogelijk zijn geweest — maar dan zouden de discipelen geen moed tot getuigenis hebben gevonden, en de Pinkstertoespraak weinig effect hebben gehad.
Tegenwerping (Andere opstandingsverhalen):
Als we al die andere opstandingsverhalen niet moeten geloven, waarom het opstandingsverhaal van Jezus wel?
Antwoord:
Dit is de enige claim die niet weerlegd wordt door het ontbreken van opstandingsverhalen vóór de opstanding van Jezus.
Geen van die andere verhalen heeft een goede of zelfs maar matige attestatie: veelal zijn ze slechts éénmaal, eeuwen nadat het gebeurd zou zijn, opgeschreven in verhalen waarin verifieerbare details ontbreken of strijden met historische bronnen.

Elders toevoegen: iets vergelijkbaars speelt bij miraculeuze geboorten. Suetonius beschrijft kort voor 119 na Christus, ruim 180 jaar na dato, in zijn De Vita Caesarum (Keizerslevens) een miraculeuze geboorte van Augustus (geboren in 63 vóór Christus).