Kan de transcendente geest een persoon zijn?
Veel tegenwerpingen berusten op een verkeer begrip van de technische term „goddelijke persoon”ꜛ.
((De ontwikkeling vanuit per-sonaꜛ enerzijds via de betekenis „personnage”ꜛ naar persoon, en anderzijds door de adoptie door Tertullianusꜛ tot het theologische Persona uitleggen.))
- Dit berust weer op het al eerder aangegeven misverstand van Gods onveranderlijkheid.
- Tegenwerping (Onveranderlijkheid weerlegt persoonlijkheidꜛ):
- Persoonꜛ zijn houdt in bepaalde betrekkingen tot de wereld te hebben, en acties uit te voeren. Een onveranderlijk wezen doet dat niet, en is dus geen persoon.
- Antwoord:
- Hier speelt zowel het misbegrip van de term „onveranderlijk” als een conflatie van het theologische begrip „persona”ꜛ met het slechts zijdelings verwante sociologische begrip „persoon”.
- Tegenwerping (Transcendentie fnuikt persoonlijkheidꜛ):
- Persoon zijn vergt handelen in ruimtetijd, maar een transcendent wezen bestaat niet binnen de ruimtetijd.
- Antwoord:
- ((Te doen.))
- Tegenwerping (Immaterialiteit fnuikt persoonlijkheidꜛ):
- Persoon zijn vergt materieel handelen.
- Antwoord:
- ((Te doen.))
- Tegenwerping (Alomtegenwoordigheid fnuikt persoonlijkheidꜛ):
- Alomtegenwoordigheid is bijna abstractheid: krachtvelden kunnen alomtegenwoordig zijn; personen niet.
- Antwoord:
- ((Te doen.))