Is Jezus' lijk gestolen ná de grafbeveiliging?
Achtergrondinformatie:
Romeinse soldaten stonden met hun leven borg voor hun taak. Slapen tijdens de wacht, het laten ontsnappen van een gevangene — dat alles betekende de dood. (Vandaar ook de reactie van de gevangenbewaarder in Handelingen 16:27.)
Nadat de Joden het graf beveiligd hadden was het heel moeilijk het lijk nog te stelen: er is een meedogenloze Romeinse wacht, en het graf is verzegeld.
- Tegenwerping (Corrupte grafwachtꜛ):
- Misschien zijn de bewakers omgekochtꜛ. Hun omkoopbaarheid wordt door de tekst toegegeven.
- Antwoord:
- Er zijn enkele grote bezwaren tegen deze hypothese.
- Het eerste is die omkoping. Die soldaten moeten een enorme som geld hebben gekregen om bereid te zijn een zeer waarschijnlijke doodstraf te ondergaan — met altijd het risico verlinkt te worden door een maatje dat de bibbers krijgt. De omkoping door de Joden (Mattheüs 28:12) was van een geheel andere orde: ze hadden de dood al verdiend, en hier kregen ze een kans aan die doodstraf te ontsnappen. Zelfs zonder geld zouden ze die gelegenheid waarschijnlijk met beide handen aangegrepen hebben.
- Het tweede is dat dit het lege graf verklaart, maar niet de verschijningen en de wonderen. Iemand (Jozef?) zou de wakers kunnen hebben omgekocht om met een kletsverhaal naar de Joden te gaan en van hen nog meer geld te ontvangen, en een paar mensen in witte kleren voor engel hebben kunnen laten spelen ten behoeve van de vrouwen, maar waar haalde hij zo snel een dubbelganger vandaan voor de verschijningen?
- Het derde is het motief. Waarom zou iemand al dat geld uitgeven en al die moeite doen, met een zeer kleine kans op succes? Immers, de beweging was al uiteengeslagen. En wat wilde hij bereiken? Alsnog een opstand tegen de Romeinen uitlokken, net nu alle volgelingen van Jezus de moed ontzonken was?