Is Jezus' lijk legaal verwijderd?

Legale verwijdering is niet echt mogelijk: volgens de Joodse wet mag een lijk enkel uit een graf worden genomen om het in het familiegraf bij te zetten (Talmoed Semachot 13:7). Hoe dan ook had het enkel na de Sabbath plaats kunnen vinden. Twee opties hiervoor zijn verwijdering door Jozef van Arimathea en verwijdering door de Romeinen.

Bij legale verwijdering zou er hoe dan ook een administratieve aantekening in de Romeinse archieven terecht zijn gekomen (zie hier voor wat dat betekent), en zou de Nazarethinscriptie niet geplaatst zijn. Ook zou onder de Joden dan niet het verhaal dat de discipelen het lijk gestolen hadden verbreid zijn. Celsus ((was hij het? Nagaan.)) weet dat de Joden dat laatste geloven.

Tegenwerping (Lijk legaal weggenomen door de Joden):
Misschien waren het de Joden die het lijk op die manier hebben verwijderd — na hem eerst uit de windsels gehaald te hebben als extra ontering.
Antwoord:
Maar die zouden dat nadrukkelijk in het openbaar gedaan hebben, overdag, en het lijk zeker geproduceerd hebben om die nieuwe ketterse beweging de kop in te drukken.
En hoe kwam die windselcocon dan weer onaangetast in het graf terecht?
Daarnaast blijven alle bezwaren van de vorige versie staan.
Zie ook de Farizeeërhypothese, waarvan een legale variant mogelijk is.

((Te doen.))

Alle gevolgen van een administratieve aantekening hier bijeenbrengen — die feiten (die nu deels hier staan) gelden voor alle versies van legale lijkverwijdering.